Kijken kunstenaars anders?
Vaak is de vraag stellen al voldoende. Hou ik van frites met mayonaise? Ja. Hou ik van dieren? Ja.
Hou ik van literatuur? Ja. Hou ik van kunst? Jazeker. Het antwoord is glashelder. Punt. Niks meer aan doen.
Hoe anders is dat met de vraag die ten grondslag ligt aan de PaltzBiënnale: Kijken kunstenaars anders?
Het is een vraag die als je erover nadenkt tientallen antwoorden kan opleveren.
Het is bovendien een vraag met een addertje onder het gras. Als kunstenaars anders kijken,
hoe kijken niet-kunstenaars dan: u, ik, de rest van de mensheid die zelf geen kunst maakt of kan maken?
Kijken wij anders dan kunstenaars? En zo ja, hóe kijken kunstenaars dan? Hóe verwerken ze wat ze zien in een werk.
En: hóe kijken u en ik? ( uit blog van Lucette ter Borg)
Op basis van de positieve evaluatie van de pilot PaltzArt 2016 werd besloten een tweejaarlijks evenement te gaan organiseren onder de naam: PaltzBiënnale. Het thema van deze editie in 2018 was ‘Kijken Kunstenaars Anders'.
De basiselementen van PaltzArt bleven voor de PaltzBiënnale gehandhaafd: De belangrijke rol van de locatie, het professionele contact tussen de kunstenaars, het maken van tijdelijke werken, de aandacht voor het proces van ontstaan van de kunstwerken, de laagdrempeligheid voor het publiek en de publieksbegeleiding door middel van videoregistratie en interactieve rondleidingen.
De tentoonstelling was vijf weekenden geopend en er kwamen ruim 1200 betalende bezoekers.
Medewerkers
De curatoren waren André Pielage, Lydia van Oosten en Meria Bakker. Peter Jonker deed de vormgeving en Eric Wie de communicatie en pr. Gerard Wielenga en Ferry van Nimwegen maakten de videoregistratie, Gerard Wielenga maakte ook de website en de foto's. Meria Bakker nam de educatie voor haar rekening en de algehele organisatie. Lucette ter Borg maakte blogs en leidde de gesprekken met de kunstenaars. Er hielpen vele vrijwilligers mee om bezoekers goed te kunnen ontvangen en ook de HKU studenten verzorgden de rondleidingen. .
Financiële steun
De PaltzBiënnale 2018 werd gesteund door KF Hein Fonds, VSB fonds, Cultuurfonds Utrecht, Stichting Stokroos, gemeente Soest, De Zaaier.
De kunstenaars kregen redelijk betaald en een aantal van de professionele medewerkers kregen een vergoeding voor hun inspanningen.