Sara Bjarland onderzoekt de relatie tussen het natuurlijke en het kunstmatige, tussen objecten en organismen. Ze werkt hoofdzakelijk met materiaal dat ze op straat, in afvalcontainers of op stortplaatsen vindt. De afgedankte objecten die ze meeneemt, van stervende planten tot versleten bankstellen, zijn voor haar een belangrijke drager van waarde en betekenis. Door het gevonden materiaal te verwerken in haar kunstwerken, geeft ze deze afgedankte en vergeten spullen een nieuw leven. Ze stelt daarbij ook vragen over onze consumptiemaatschappij. Sommige producten en voorwerpen lijken immers gemaakt om snel weer weg te gooien.
Op de Paltz past ze dit principe toe in combinatie met de aanwezige tegenstrijdigheid van de locatie: de Paltz is zowel natuurlijk als kunstmatig. Ze zocht daarbij naar specifieke voorwerpen die daarbij kunnen horen, zoals plastic tuinaccessoires. De materialen hiervan zijn onnatuurlijk, maar ze worden wel gebruikt in het verzorgen van de natuur. Ze maakte een fontein voor in de vijver, die geheel bestaat uit afgedankte plastic tuingieters. Ook maakte ze een monumentale sculptuur bestaande uit tuinornamenten, die in vormentaal doet denken aan de sculpturen van Brancusi. Beide werken refereren ook aan de menselijke neiging om de natuur in te richten en daarmee te kunnen beheersen.
Met dank aan het Cultuurfonds
Hier kunt u de website van Sara bekijken: Sara Bjarland
Column of Plenty:
Watering the Water: