Wessel Verrijt

Wessel Verrijt maakt sculpturen, levendige personages en architectonische vehikels. Ze zijn zowel robuust als kwetsbaar, chaotisch en ordelijk. Hij beschouwt zijn werk als een groot ecosysteem dat constant in beweging is, waar de sculpturen als ‘entiteiten’ de hoofdrol spelen in rituelen, als onderdeel van een nieuwe mythologie met eigen symboliek en betekenis. Het werk van Verrijt is altijd tijdelijk van aard, en hij werkt bij voorkeur met gevonden materiaal of gedemonteerd ouder werk. Dit materiaal geeft hij een nieuw leven in mobiele sculpturen die deel uitmaken van totaalinstallaties op het snijvlak tussen beeldende kunst, theater en choreografie.

Verrijt werd voor zijn werk voor de PaltzBiënnale geïnspireerd door de vele paddenstoelen die op het terrein groeien. Paddenstoelen groeien vaak in zogenaamde fairy rings of heksenkringen, grote cirkels die ontstaan door ondergrondse verbindingen van schimmeldraden (mycelium) die zich continu uitbreiden. Voordat begin 19de eeuw duidelijk werd hoe deze kringen ontstaan, werden er allerlei mythische betekenissen aan toegekend, vanwege de mysterieuze ronde vorm en de vaak plotselinge verschijning ervan (soms zelfs in 1 nacht). Vanaf (op zijn minst) de middeleeuwen werd beweerd dat de kringen het resultaat waren van de rondedans van elfen en feeën en werd gedacht dat het binnen treden van de kringen gevaarlijk zou zijn.

Met dank aan Kunstloc Brabant en Stichting Constant van Renessefonds

Hier kunt u de website van Wessel bekijken: wesselverrijt

Swarming Circle // Hybrid Organisms

   

Mede mogelijk gemaakt door:



Volg PaltzBiënnale